Kleine wereld

19 Feb

Elke woensdag is campagne-avond bij PvdA Den Haag. Gewapend met een grote bos rode rozen en een stapel flyers trekken we de wijk in met een enthousiaste groep vrijwilligers. Om met mensen in gesprek te gaan over de verkiezingen, maar vooral over wat zij vinden van hun wijk, waar ze trots op zijn, en wat er beter kan. Want het is hoog tijd dat we meer naar elkaar luisteren, en minder schreeuwen. En dat zijn gelukkig de meeste mensen die ik tegenkom roerend met me eens.

img_20170208_211252_568

Afgelopen woensdag waren we op bezoek in de wijk Escamp. Ik sprak er met een groepje jongens, die aangaven dat het op zich prima toeven was in hun wijk, behalve dan dat er niet zoveel te doen was voor ze. ‘In de Schilderswijk is het veel gezelliger!’ Maar ook dat ze zich zorgen maakten of ze straks, als ze klaar waren met school, wel een baan zouden kunnen vinden. ‘Als je Ahmed heet, zoals ik, dan is dat soms best lastig.’

Even later sprak ik met een man die op bezoek ging bij een vriend. ‘English please?’ zei hij toen ik vroeg of ik hem een roos mocht overhandigen. Hij kwam me vaag bekend voor. Hij bleek uit Aleppo te komen, dus we vervolgden het gesprek in het Arabisch. ‘Wat een wonder, dat ik hier nu op straat mijn taal sta te spreken, met iemand uit Nederland, waar we zo gastvrij ontvangen zijn.’ Ontroerd was hij, over de vrijwilligers die hem op gang hielpen. Over de buren, die zo aardig waren. En over de PvdA, die hem had uitgenodigd om te komen optreden met zijn band op de ledenvergadering. ‘Hé, u bent ook van de PvdA!’ riep hij verrast toen hij de flyers zag. Dus dáár kende ik hem van!

Ook deze week ga ik natuurlijk weer veel op pad. Zo sta ik zondagmiddag in het Groene Verkiezingsdebat in de Rode Hoed, ga ik zondagavond in gesprek over Trump in de Balie en ga ik volgend weekend op campagne met de JS in Rotterdam. Ook een keer mee op campagne? Stuur even een mailtje naar teamkirstennaardekamer@gmail.com en wie weet zie ik je snel! Of misschien kom ik je zomaar ergens tegen. Het is per slot van rekening een hele kleine wereld..

Leave a Reply

